112, 113 – SMS pentru persoane cu dizabilitati de auz si vorbire

112 este număr unic european de urgență, benefic pentru turiști și oameni de afaceri străini aflați pe teritoriul României.

112  este singura cale de comunicare ce poate activa simultan toate agențiile responsabile în intervenția la urgențe

Apelul la 112 este universal și gratuit.

Numărul de urgență 112 este gratuit și poate fi apelat din orice rețea de telefonie fixă sau mobilă.

Abonații care apelează 112 nu plătesc sume suplimentare la factura telefonică.

Un operator de la Centrul de preluare a apelurilor de urgență 112 va adresa anumite întrebări apelantului cu privire la natura urgenței pentru care solicită ajutor și va transfera apelul către agențiile serviciilor specializate de intervenție responsabile să intervină la tipul de incident semnalat.

Dacă apelați Serviciul de urgență 112 trebuie să anunțați:

– Ce urgență aveți;

– Unde este urgența;

– Unde vă aflați;

– De la ce număr de telefon sunați;

– Cum vă numiți.

După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări.

Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunați din nou. Rămâneți calmi și răspundeți la toate întrebările; nu închideți până când nu vi se cere acest fapt.

Sunați la 112 doar dacă aveți o urgență!

Serviciul de urgență 112 funcționează permanent, 24 din 24 de ore, 7 zile pe săptămână.

CUM SĂ FIȚI PREGĂTIȚI PENTRU O SITUAȚIE DE URGENȚĂ?

Există probabilitatea ca fiecare dintre noi să fie nevoit să folosească 112 măcar o dată în viață.

112 nu reprezintă doar un număr de telefon, ci un ajutor rapid care depinde de informațiile vitale pe care le oferiți.

Când o persoană nu este pregătită să anunțe o urgență pot apărea frica, panica și confuzia. Din fericire, dacă o persoană este pregătită și aplică unele principii și proceduri de bază, aceasta poate anunța adecvat o urgență.

Când sunteți puși în fața unei situații de urgență, fiți calmi. Este foarte important să vă concentrați asupra a ceea ce urmează să solicitați și să răspundeți corect la întrebările puse de operatoare. Evaluați situația, adunându-vă gândurile, înțelegeți ceea ce se întâmplă. Intrebati-vă: Ce trebuie să fac?, apoi treceți imediat la acțiune.

Trebuie să evitați cu orice preț panica pentru a putea face față situației în mod inteligent. Nu uitați că timpul este extrem de prețios în cazul unei urgențe.

Dacă țineți cont de aceste sfaturi puteți contribui la salvarea unei vieți, puteți împiedica extinderea unui incendiu în împrejurimi, puteți preveni o crima sau o infracțiune și puteți contribui la prinderea un criminal sau infractor.

 

CÂND SECUNDELE CONTEAZĂ, RĂSPUNDEȚI URGENT LA ÎNTREBĂRILE OPERATORILOR 112

Dacă doriți să beneficiați de serviciile puse la dispoziție prin sistemul 112, nu ezitați să vă dați datele cerute de operator!

Apelul la 112 este posibil și în situația în care, în urma neplății abonamentului, operatorul v-a întrerupt accesul la convorbirile telefonice.

CUM FOLOSIM TELEFONUL MOBIL?

– în România apelarea numărului unic de urgență 112 de la un telefon mobil este posibilă doar dacă acesta deține un SIM (cartelă) valid, cu sau fară credit;

– informația de localizare a telefonului mobil indică poziția geografică în care se află echipamentul terminal al utilizatorului de telefonie mobilă – celula sau sector de celulă;

– telefonul dumneavoastră mobil poate fi setat să apeleze 112 apăsând doar pe o tastă, însă ATENȚIE, puteți apela accidental la 112 și să nu știți;

– folosiți telefonul cu grijă, pentru a preveni apelarea automată din greșeală a numărului 112!

– în cazul în care aveți activată opțiunea “Număr ascuns”, sistemul 112 are capacitatea de a determina automat numărul și locația dumneavoastră!

– părinții trebuie să îi învețe pe copii să folosească telefonul mobil pentru a suna, în caz de urgență, la 112!

– dacă vă aflați într-o zonă în care furnizorul dumneavoastră de telefonie mobilă nu are acoperire și trebuie să sunați de urgență la 112, nu disperați! Apelul la 112 va fi preluat de alt operator de telefonie mobilă care are acoperire în zona respectivă

– apelul la 112 nu poate fi inițiat în condițiile în care nu există un serviciu activat într-o rețea de telefonie mobilă pentru telefonul mobil utilizat sau nu există acoperire radio (semnal) în nicio rețea de telefonie mobilă în zona în care se afla apelantul.

– apelul de la un telefon mobil cu cartelă reîncărcabilă nu furnizează identitatea dumneavoastră. Răspundeți corect la întrebările operatorului si dați amănunte despre locația exactă a urgenței (puncte de reper).

NU UITATI! INAINTE DE A PORNI LA DRUM, ASIGURATI-VA CA BATERIA TELEFONULUI ESTE INCARCATA!

Dacă bateria este pe sfârșite, s-ar putea să dați un singur telefon. In acest caz fiți gata să furnizați informații complete despre natura urgenței.

 


ATENȚIE!

Apelarea sistemului de urgență prin SMS la numărul 113 se poate realiza doar în rețelele de comunicații mobile Orange, RCS-RDS, Telekom, Vodafone.

PREZENTAREA SERVICIULUI SMS 113

În conformitate cu prevederile art. 10 lit. g) din Ordonanța de Urgență nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență, aprobată prin Legea nr.160/2008, centrele unice pentru apeluri de urgență 112 poartă responsabilitatea „primirii apelurilor de la persoane cu dizabilități”.

Cadrul legal sus-menţionat a fost recent completat prin Legea nr. 132/2015 care introduce noţiunea de  mesaj asociat unui apel de urgenţă, stabileşte numărul 113 ca număr unic pentru mesajele asociate apelurilor de urgenţă în reţelele publice de telefonie mobilă şi prevededrepturi şi obligaţii atât pentru utilizatori, cât şi pentru administratorul SNUAU şi furnizorii de servicii de telefonie mobilă destinate publicului.

STS a identificat şi implementat o soluție de accesare a serviciului de urgență de către persoanele cu deficiențe de auz și/sau vorbire, prin integrarea în arhitectura existentă a SNUAU a unei funcţionalităţi de recepţionare/ transmitere de mesaje scurte de tip SMS, păstrând, totodată, caracteristicile funcționale de bază ale serviciului 112 de voce: gratuitate și accesibilitate.

Soluția permite trimiterea şi recepţionarea de mesaje scurte de tip SMS cu asigurarea următoarelor facilităţi:

  • Acoperire
    • recepționarea la nivelul Centrului SMS 113 București a tuturor apelurilor de tip SMS generate la nivel național;
    • distribuirea mesajelor către dispeceratele de urgență ale agențiilor specializate de intervenţie de pe raza județului unde are loc incidentul.
  • Canal de comunicație
    •  interconectare directă, la nivelul municipiului București, între operatorii de telefonie mobilă și centrul de mesaje scurte al STS.
  • Număr de acces
    • numărul unic 113, gratuit, disponibil în rețelele mobile de telecomunicații.
  • Acces la serviciu
    • accesul pe bază de preînregistrare, conform Legii nr. 132/2015.
  • Setul minim de informații necesar pentru tratarea urgenței
    • în conținutul mesajului, persoanele cu dizabilități de auz şi/sau vorbire vor trebui să comunice cel puțin tipul urgenței și locul/adresa incidentului.
  • Comunicare bidirecțională cu apelantul
    • Soluția va permite comunicația bidirecțională dintre apelant – operator SMS 113 pentru procesarea primară a datelor privind natura și locul/adresa incidentului;

Flux    operaţional

      • Vă rugăm să înregistraţi în baza de date a SNUAU numărul de telefon mobil pe care îl veţi folosi pentru anunţarea urgenţelor, conform procedurii de înregistrare.
      • În cazul în care aveţi o urgenţă, sunaţi imediat la numărul 112.
      • Operatorul 112 va prelua apelul, însă nu va iniţia un dialog, ci va închide conexiunea, fiindcă veţi fi identificat automat de către sistem ca fiind o persoană cu dizabilităţi de auz şi/sau vorbire.
      • Veţi primi un SMS cu textul: „TRIMTETI SMS LA 113 CU URGENTA SI ADRESA INCIDENTULUI”
      • Răspundeți printr-un SMS la numărul 113, descriind scurt urgenţa şi indicând cu exactitate adresa, inclusiv judeţul. Este indicat sa nu folosiţi diacritice, pentru a urgenta transmiterea.
      • După transmiterea SMS-ului, este posibil să mai primiţi mesaje din partea operatorului 112 cu întrebări suplimentare. Răspundeţi scurt şi cât se poate de exact.
      • Operatorul 112 va transmite apoi datele obţinute de la dumneavoastră agenţiilor specializate de intervenţie (Poliţie, Ambulanţă, Pompieri/SMURD) care vă vor ajuta în urgenţa pe care o aveţi.

Schema tehnică

Soluția tehnică funcționează conform schemei tehnice prezentate mai jos: